Drogisterijketen ROSSMANN test eerste autonome Linde orderpicktruck in de praktijk
Praktijktest innovatieve Robotic Case Picker (RoCaP) voor automatische orderpicking in het magazijn.
2 December 2025
Persbericht
Producten en innovaties
Drogisterijketen ROSSMANN en Linde MH hebben de handen in elkaar geslagen om een nieuw robotvoertuig te ontwikkelen en uit te testen. De Linde Robotic Case Picker (RoCaP) is gecreëerd voor autonoom orderverzamelen en heeft een meerassige grijparm waarmee hij afzonderlijke pakketten uit de rekken haalt. De twee ondernemingen presenteerden de RoCaP samen op de Linde Automation Summit, op 12 en 13 november in het Duitse Aschaffenburg.
Al jarenlang wordt er gezocht naar oplossingen om het handmatig orderpicken op palletten of rolcontainers te automatiseren. Op deze manier worden niet enkel medewerkers ontlast, maar worden ook menselijke fouten uitgesloten en kan het groeiende tekort aan arbeidskrachten worden tegengegaan. De innovatieve Linde RoCaP belooft een doorbraak te betekenen in dit proces: nadat in maart de voorontwikkeling werd afgerond, was het tijd om het voertuig in de praktijk te valideren. Bij het internationale familiebedrijf ROSSMANN wekte het concept meteen interesse. De verantwoordelijken van de onderneming waren al geruime tijd op zoek naar een oplossing om de medewerkers te ontlasten, met name bij het orderpicken van de verpakkingen tot 25 kilogram.
Enkele weken later, na het uitgebreide testen van de RoCaP, waren de verantwoordelijken bij ROSSMANN positief verrast. ‘De Linde RoCaP heeft het potentieel om een belangrijke vooruitgang te betekenen voor de magazijnlogistiek. Hij kan helpen om het bestaande tekort aan geschoolde arbeidskrachten tegen te gaan en de medewerkers te ontlasten bij fysiek zware taken’, aldus Hendrik van Duuren, directeur van ROSSMANN Logistik. Ook voor Linde MH is de samenwerking met ROSSMANN uiterst waardevol. ‘De gezamenlijke verdere ontwikkeling van het voertuig met onze klanten zorgt voor een langdurig succes op de markt’, bevestigt Frank Wiezorek, Senior Director IKA Solutions voor Linde MH.
Een robotvoertuig boordevol hightech
De Linde RoCaP is gebaseerd op de autonome Linde L-MATIC HD k stapelaar met een hefvermogen van 1,6 ton en een rijsnelheid tot 7,2 km/u. De meeste kenmerken worden dus met dit toestel gedeeld, maar nieuw is de vierassige, intelligente robotarm die aan de vorkdrager bevestigd is en waarmee de pakketten worden opgepikt en op de goederendrager worden geplaatst. Speciaal voor ROSSMANN is een platform ontwikkeld om ook rolcontainers op te pikken. Dit wordt gedragen door stalen steunen en beschikt over een opklapbare oprijplaat die aan de truck bevestigd is. Hiermee kunnen de rolcontainers omhoog en omlaag worden geschoven, terwijl de rolcontainers ook tijdens het rijden stevig vaststaan.
De AGV ontvangt zijn opdrachten via een serverinterface vanuit het WMS van ROSSMANN. Vervolgens bepaalt het RoCaP-beheersysteem aan de hand van verschillende parameters – zoals de grootte en het gewicht van de orderposities en de optimale route – de dichtstbijzijnde schappositie. Eenmaal daar toegekomen, komt de robotgrijparm in actie. Deze is uitgerust met een 3D-camera met AI-chips van NVIDIA. De camera herkent de palletten in realtime, controleert of het de juiste zijn, voert een optische meting uit en bepaalt de driedimensionale “werkruimte”. Daarna volgt een complexe oppervlaktescan, waarin bepaald wordt waar op de pallet de pakketten precies liggen. Vervolgens pakt de robotarm de verpakking op door deze met behulp van vacuümtechnologie vast te zuigen en op te tillen.
Geschikt voor combinatie met manuele activiteiten
‘De samenwerking met ROSSMANN heeft laten zien hoeveel potentieel er in de Linde RoCaP zit. Dat willen we nu verder benutten met dit bedrijf, dat over bijna 5.000 filialen in heel Europa beschikt, zegt Peter Krumbholz, projectmanager bij Advanced Robotic Solutions. Stap voor stap moet het tijdrovende handmatige orderverzamelen in het magazijn van ROSSMANN worden teruggebracht voor meer veiligheid, efficiëntie en goederendoorvoer.
De Linde RoCaP is zo ontworpen dat hij ook kan worden aangepast aan andere magazijnen en distributiecentra. ‘Het concept is modulair, d.w.z. dat we ook andere geautomatiseerde voertuigmodellen kunnen uitrusten met de grijparm’, vervolgt Krumbholz. Het systeem is bij uitstek geschikt voor bestaande magazijnindelingen en gemengde activiteiten. Dankzij de geavanceerde veiligheidstechnologie voor het voertuig en de grijparm kan de Linde RoCaP zij aan zij met menselijke collega's in hetzelfde magazijn werken. 'Dit voordeel biedt grote kansen, want een mix van handmatige en autonome voertuigen in magazijnen en productie zal in de toekomst steeds vaker voorkomen', is Frank Wiezorek overtuigd. 'We willen dat de Linde RoCaP hier een beslissende bijdrage aan levert en onze klanten nog beter ondersteunt en begeleidt op weg naar automatisering.'